Dzień Liczby Pi - Święto Matematyki.
14 marca to Światowy Dzień Liczby Pi. W naszej szkole to święto było rozszerzone na cały tydzień.
Na lekcjach matematyki w klasach 4-8 przeprowadzone zostało doświadczenie wyznaczania liczby Pi. Uczniowie mierzyli długość obwodu i średnicę różnych domowych przedmiotów o przekroju w kształcie koła, dane wprowadzali do wspólnego dokumentu Excel i przeliczali ich iloraz.
Wyniki najbliższe liczby Pi uzyskali:
w klasie IV Julia Kałuża
w klasie VI Martyna Jendrzej
w klasie VII Daniel Matysek
w klasie VIII Olivia Matysek
Najbliższym przybliżeniem okazało się zmierzenie wieczka kubka od jogurtu i szklanego słoiczka, których obwód wynosił 22cm, a średnica 7cm (ułamek 22/7 to stała Archimedesa).
Uczniowie oglądali filmy o ciekawostkach związanych z liczbą Pi oraz o Archimedesie – wielkim starożytnym wynalazcy, pasjonacie wyznaczania tej stałej.
Data i godzina na pierwszym banerze miała służyć do zapamiętania 10 cyfr liczby Pi.
Na matematyce dodatkowo uczniowie układali i rozwiązywali różne zadania związane z liczbą Pi oraz rozwiązywali zagadki matematyczne w przygotowanych Escape-roomach.
W tym czasie matematyka królowała na wielu przedmiotach, nie tylko na matematyce.
Wskazana liczba o innej - wdzięcznej nazwie „Ludolfina”, była pretekstem do wymyślania na zajęciach z języka polskiego, tzw Pi-ematów – wierszy, których ilość liter kolejnych wyrazów były kolejnymi cyframi liczby Pi.
Pi-tematy klasy 7
Kot i pies 3 1 4
Z krową strzelali do siebie razem 1 5 9 2 6 5
Nad głową zwierząt olbrzymia sasanka 3 5 8 9 7
Gromadził się do nas olbrzymi opad śniegu 9 3 2 3 8 4 6
Kto i bada i myśli, Naukowiec to wielki, Targa się nauka, Czyścimy manometry.
,, Ala i Jola o psie stale to mówili tacie, bez trudu zgodził wynająć mieszkanie wspólne olbrzymie aby tu żyć radośnie mogli''
Lis i wilk w lesie mieszkają, bo śpiew tak mocno, szalenie porankiem kochają. zwierzęta się do snu układają, żeby śpiewu im
Ewa i Adam i Marek wyruszyli do Włoch. Mogli być wciąż
Żył i żyła z ojcem piłkarzem za górami. Por lubił, wędkować uwielbiał, polować stopniowo, być na tym szczycie pada deszcz.
Na informatyce - kodowano napis „Liczba Pi”.
Na muzyce słuchano utwory tworzone na zasadzie przypisywania wysokości dźwięków i wartości nut poszczególnym cyfrom liczby Pi.
Na języku niemiecki mówiono o liczbach, a szczególnie o liczbie Pi. Uczniowie dowiedzieli się, jak brzmią w języku niemieckim podstawowe określenia związane z tą liczbą, poznali różne pojęcia matematyczne, dopasowywali niemieckie nazwy do odpowiednich liczb dwucyfrowych, a także dodawali i odejmowali różne liczby wykorzystując niemieckie nazwy. Dla urozmaicenia lekcji uczniowie korzystali z ćwiczeń na portalu Wordwall.
W klasach nauczania początkowego motywem przewodnim Święta Matematyki był wiersz:
Dlaczego matematyka?
Ponieważ jest wszędzie,
W domu, w urzędzie, na ulicy,
W sklepie, w pralni i w lesie.
I w kalendarzu, gdy mówimy „już wiosna”
W rozkładzie autobusów, w godzinach na zegarze,
W dawnych i nowych wiekach i w cenach na bazarze.
W Twoim wzroście i wadze, w wielkości słonia i mrówki, w długości rzeki
i drogi do szkoły oraz w wartości złotówki.
Uczniowie mieli się zatem przekonać, że matematyka to nie tylko trudne zadania, suche liczby i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda. Służyły temu konkursy, zadania i zabawy z matematyką:
Uczniowie klasy I-III brali udział w szkolnym konkursie matematycznym "Super matematyk". Pierwszaki poznali i odczytywali pełne godziny na zegarze, wykonywali różnorodne obliczenia wykorzystując liczydło, poznali banknoty i monety, ale najbardziej podobała im się zabawa w sklep. Pozostali mierzyli, ważyli, przelewali wodę, wykonali geometryczne wycinanki, grali w gry planszowe. Odbyli też matematyczną podróż z działaniami matematycznymi, wykorzystując tablicę multimedialną. Trzecioklasiści wysłuchali też matematyczne wierszyki, utrwalające pojęcia matematyczne i przeprowadzili zabawy ruchowe z matematycznym wierszykiem:
UMIEM LICZYĆ DO DZIESIĘCIU
Na jeden –klaśnij,
na dwa - skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć -oznacza podskok w górę,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
Osiem -możesz bić już brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu wolno
policz do dziesięciu!
Uczniowie tworzyli rodzinę wyrazu ,,matematyka”, z wielkim zaangażowaniem wypisywali wyrazy z ,,pi”. Rozwiązali krzyżówkę matematyczną. Swoje działania umieścili na wspólnym plakacie ,,Dzień Matematyki 2021”.
Na lekcji religii uczniowie otrzymali fragment z Pisma Świętego ze Starego Testamentu o tym, o tym jak liczba ,,pi” była wykorzystana przy budowie świątyni w Jerozolimie i zamku króla Salomona.