1

2


Dzień Liczby Pi - Święto Matematyki.

           14 marca to Światowy Dzień Liczby Pi. W naszej szkole to święto było rozszerzone na cały tydzień.
           Na lekcjach matematyki w klasach 4-8 przeprowadzone zostało doświadczenie wyznaczania liczby Pi. Uczniowie mierzyli długość obwodu i średnicę różnych domowych przedmiotów o przekroju w kształcie koła, dane wprowadzali do wspólnego dokumentu Excel i przeliczali ich iloraz.

Wyniki najbliższe liczby Pi uzyskali:
w klasie IV     Julia Kałuża
w klasie VI     Martyna Jendrzej
w klasie VII    Daniel Matysek
w klasie VIII Olivia Matysek

           Najbliższym przybliżeniem okazało się zmierzenie wieczka kubka od jogurtu i szklanego słoiczka, których obwód wynosił 22cm, a średnica 7cm (ułamek 22/7 to stała Archimedesa).
           Uczniowie oglądali filmy o ciekawostkach związanych z liczbą Pi oraz o Archimedesie – wielkim starożytnym wynalazcy, pasjonacie wyznaczania tej stałej.
Data i godzina na pierwszym banerze miała służyć do zapamiętania 10 cyfr liczby Pi.
Na matematyce dodatkowo uczniowie układali i rozwiązywali różne zadania związane z liczbą Pi oraz rozwiązywali zagadki matematyczne w przygotowanych Escape-roomach.

          
           W tym czasie matematyka królowała na wielu przedmiotach, nie tylko na matematyce.
Wskazana liczba o innej - wdzięcznej nazwie „Ludolfina”, była pretekstem do wymyślania na zajęciach z języka polskiego, tzw Pi-ematów – wierszy, których ilość liter kolejnych wyrazów były kolejnymi cyframi liczby Pi.

3


Pi-t
ematy klasy 7  

Kot i pies 3 1 4 

Z krową strzelali do siebie razem 1 5   9 2 6 5 

Nad głową zwierząt olbrzymia sasanka 3 5 8 9 7  

Gromadził się do nas olbrzymi opad śniegu 9 3 2 3 8 4 6 

Kto i bada i myśli, Naukowiec to wielki, Targa się nauka, Czyścimy manometry.

,, Ala i Jola o psie stale to mówili tacie, bez trudu zgodził wynająć mieszkanie wspólne olbrzymie aby tu żyć radośnie mogli''

Lis i wilk w lesie mieszkają, bo śpiew tak mocno, szalenie porankiem kochają. zwierzęta się do snu układają, żeby śpiewu im 

Ewa i Adam i Marek wyruszyli do Włoch. Mogli być wciąż 

Żył i żyła z ojcem piłkarzem za górami. Por lubił, wędkować uwielbiał, polować stopniowo, być na tym szczycie pada deszcz.

            Na informatyce - kodowano napis „Liczba Pi”.

 

4

  

Na muzyce słuchano utwory tworzone na zasadzie przypisywania wysokości dźwięków i wartości nut poszczególnym cyfrom liczby Pi.

Na języku niemiecki mówiono o liczbach, a szczególnie o liczbie Pi. Uczniowie dowiedzieli się, jak brzmią w języku niemieckim podstawowe określenia związane z tą liczbą, poznali różne pojęcia matematyczne, dopasowywali niemieckie nazwy do odpowiednich liczb dwucyfrowych, a także dodawali i odejmowali różne liczby wykorzystując niemieckie nazwy. Dla urozmaicenia lekcji uczniowie korzystali z ćwiczeń na portalu Wordwall.
              

W klasach nauczania początkowego motywem przewodnim Święta Matematyki był wiersz:

Dlaczego matematyka?

Ponieważ jest wszędzie,
W domu, w urzędzie, na ulicy,
W sklepie, w pralni i w lesie.
I w kalendarzu, gdy mówimy „już wiosna”
W rozkładzie autobusów, w godzinach na zegarze,
W dawnych i nowych wiekach i w cenach na bazarze.
W Twoim wzroście i wadze, w wielkości słonia i mrówki, w długości rzeki
i drogi do szkoły oraz w wartości złotówki.

Uczniowie mieli się zatem przekonać, że matematyka to nie tylko trudne zadania, suche liczby i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda. Służyły temu konkursy, zadania i zabawy z matematyką:

Uczniowie klasy I-III brali udział w szkolnym konkursie matematycznym "Super matematyk". Pierwszaki poznali i odczytywali pełne godziny na zegarze, wykonywali różnorodne obliczenia wykorzystując liczydło, poznali banknoty i monety, ale najbardziej podobała im się zabawa w sklep. Pozostali mierzyli, ważyli, przelewali wodę, wykonali geometryczne wycinanki, grali w gry planszowe. Odbyli też matematyczną podróż z działaniami matematycznymi, wykorzystując tablicę multimedialną. Trzecioklasiści wysłuchali też matematyczne wierszyki, utrwalające pojęcia matematyczne i przeprowadzili zabawy ruchowe z matematycznym wierszykiem:

UMIEM LICZYĆ DO DZIESIĘCIU
Na jeden –klaśnij,
na dwa - skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć -oznacza podskok w górę,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.  
Siedem to jest kroczek w prawo,
Osiem -możesz bić już brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu  wolno
policz do dziesięciu!

Uczniowie tworzyli rodzinę wyrazu ,,matematyka”, z wielkim zaangażowaniem wypisywali wyrazy z ,,pi”. Rozwiązali krzyżówkę matematyczną. Swoje działania umieścili na wspólnym plakacie ,,Dzień Matematyki 2021”.


Na lekcji religii uczniowie otrzymali fragment z Pisma Świętego ze Starego Testamentu o tym, o tym jak liczba ,,pi” była wykorzystana przy budowie świątyni w Jerozolimie i zamku króla Salomona.

5

 

 

 

 

6

 

7

 

8

 

9

pobrane

Marzec 2024
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
load more hold SHIFT key to load all load all

 godlo

Publiczna Szkoła Podstawowa 
im. Jana Pawła II w Osowcu

46-023 Osowiec
tel.: 77 42 12 413
NIP: 9910212382
e-mail: psp.osowiec@oswiata-turawa.pl
nr konta: 
08 8897 0004 2001 0019 8619 0001

Dyrektor szkoły: mgr Justyna Prochota

tel.: 77 4212 413