RAMOWY ROZKŁAD DNIA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM, JANA PAWŁA II W OSOWCU W/G NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ
NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo- dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu podzielony został na pięć części:
• co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),
• co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),
• jedna piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne,
• pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np.: czynności opiekuńcze, samoobsługowe)
7.45 – 8.45 SCHODZENIE SIĘ DZIECI.
• zabawy indywidualne i w grupach,
• korzystanie z gier i układanek stolikowych,
• zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
• utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,
• zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
• czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,
8.45 – 9.30 ŚNIADANIE
• spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe,
• zestaw ćwiczeń porannych,
• przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe,
• doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
• kulturalne zachowanie się przy stole
9.30-10.30 ZAJĘCIA EDUKACYJNE
w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową - uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 15 obszarów edukacyjnych:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i
kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
10.30 -10.45 CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE
• ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży,
• wdrażanie do samodzielności,
10.45-12.00 ZABAWA
• zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
• zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
• spacery, wycieczki,
• zachowanie bezpieczeństwa,
• przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie
• w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację,
12.00 – 12.40 OBIAD
• wdrażanie dzieci do samoobsługi,
• wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,
• obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
• zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
• pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
• dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,
12.40 – 13.00 RELAKSACJA
• odpoczynek poobiedni,
• słuchanie bajek relaksacyjnych,
• zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
• zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno- techniczne,
13.00 - 13. 45 REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELKI
• w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
• praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
• zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
• prace porządkowe.