RAMOWY ROZKŁAD DNIA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM, JANA PAWŁA II W OSOWCU W/G NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ

NA ROK SZKOLNY 2016/2017.

Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo- dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.

W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest zapis, że pobyt dzieci w przedszkolu podzielony został na pięć części:

• co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),

• co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),

• jedna piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne,

• pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np.: czynności opiekuńcze, samoobsługowe)

 

7.45 – 8.45 SCHODZENIE SIĘ DZIECI.

• zabawy indywidualne i w grupach,

• korzystanie z gier i układanek stolikowych,

• zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,

• utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,

• zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,

• czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,

 

8.45 – 9.30 ŚNIADANIE

• spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe,

• zestaw ćwiczeń porannych,

• przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe,

• doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,

• kulturalne zachowanie się przy stole

 

9.30-10.30 ZAJĘCIA EDUKACYJNE

w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową - uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 15 obszarów edukacyjnych:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i

kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

 

10.30 -10.45 CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE

• ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży,

• wdrażanie do samodzielności,

 

10.45-12.00 ZABAWA

• zabawy dowolne na placu przedszkolnym,

• zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,

• spacery, wycieczki,

• zachowanie bezpieczeństwa,

• przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie

• w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację,

 

12.00 – 12.40 OBIAD

• wdrażanie dzieci do samoobsługi,

• wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,

• obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,

• zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,

• pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,

• dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,

 

12.40 – 13.00 RELAKSACJA

• odpoczynek poobiedni,

• słuchanie bajek relaksacyjnych,

• zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,

• zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno- techniczne,

 

13.00 - 13. 45 REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELKI

• w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,

• praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,

• zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,

• prace porządkowe.

 

 

 godlo

Publiczna Szkoła Podstawowa 
im. Jana Pawła II w Osowcu

46-023 Osowiec
tel.: 77 42 12 413
NIP: 9910212382
e-mail: psp.osowiec@oswiata-turawa.pl
nr konta: 
08 8897 0004 2001 0019 8619 0001

Dyrektor szkoły: mgr Justyna Prochota

tel.: 77 4212 413